Greve Kommune erfarede, at meget viden fra diverse kurser forsvandt eller aldrig reelt blev omsat til praksis. Vi ønskede at skabe en proces med læring omkring basisviden, indenfor plejen af borgere som lever med demens, hvor viden forankres i organisationen og rent faktisk virker i mødet mellem plejepersonale, borgere og pårørende.
Demensambassadører er udvalgte medarbejdere som arbejder tværfagligt på baggrund af deres forskellige fagligheder. Demensambassadører er dermed medarbejdere med et specialkursus i demens. Demensambassadører er ansat i plejegrupperne, og de har et tæt samarbejde med demenskoordinatorerne. Medarbejderne sikrer på den måde, at vi i Greve Kommune har et højt fagligt niveau, når det kommer til demensområdet. Som demensambassadør opnåes faglige kompetencer, inden for demensområdet, løbende bl.a. via udvikling, videndeling i netværk, uddannelse mm.
Vi oplever nu, at demensambassadører er med til at løfte de mange forskelligartede udfordringer, mens de erfaringsudveksler og videndeler på tværs af organisationen. Vi kan se, at vores ønske om en fælles referenceramme og et fælles sprog bliver til virkelighed gennem demensambassadørerne.
3 GODE RÅD
- Spred viden, men også ansvar.
- Anerkend behovet og medarbejdernes indsats.
- Skab et rum til refleksion, og hold fokus på nye muligheder.
Kontaktperson
Marianne M. Jensen
E-mail: nmmj@greve.dk
Tlf.: +45 20 55 09 81