KOMMUNE:
Aarhus Kommune
HVORFOR:
En demensvenlig by er en by, hvor alle; kommune, frivilligforeninger, erhvervsliv og øvrige civilsamfund, tager ansvar for at skabe rum for bedre hverdagsliv med demens, og hvor mere viden og øget forståelse reducerer stigmatisering. Aarhus viste sig som en ægte demensvenlig by da AGF og Aarhus Kommune indgik et samarbejde om at sætte fokus på demens til en hjemmekamp med mere end 18.000 tilskuere i foråret 2023. I dagens anledning var demenssymbolet påtrykt anførerbindet hos AGF – en smuk gestus til dem, der lever med demens og pårørende. Ønsket med samarbejdet var at styrke folkeoplysningen om demens og samtidig sætte et nyt ansigt på demens. Bl.a. ville vi gerne understrege at mennesker med demens sagtens kan være aktive fodboldspillere med en aktiv hverdag og interesser, som alle kan spejle sig i. Derudover blev der sat fokus på vigtigheden af at bevæge sig, også når man lever med demens. Samarbejdet er et eksempel på, hvordan vi som kommune kan lægge os i slipstrømmen hos nogle af de større aktører i kommunerne rundt omkring. Mange af disse aktører har via deres CSR-strategier, visioner og dagsordener et stort incitament til at involvere sig i sådanne samarbejde med fokus på sundhedsdagsordener som f.eks. demens. Vi kommer længst med demensvenlighed, hvis vi løfter i flok og kigger bredt på, hvilke samarbejder, vi kan indgå, hvad end det er sportsklubber, kulturaktører eller erhvervslivet, som er med til at sætte spor i byer og kommuner rundt omkring. Det handler om at få øje på de forskellige indsatser, hvor et samarbejde kan være en win-win situation og hvor værdien i sidste ende kommer mennesker med demens og pårørende til gode.
En demensvenlig by er en by, hvor alle; kommune, frivilligforeninger, erhvervsliv og øvrige civilsamfund, tager ansvar for at skabe rum for bedre hverdagsliv med demens, og hvor mere viden og øget forståelse reducerer stigmatisering. Aarhus viste sig som en ægte demensvenlig by da AGF og Aarhus Kommune indgik et samarbejde om at sætte fokus på demens til en hjemmekamp med mere end 18.000 tilskuere i foråret 2023. I dagens anledning var demenssymbolet påtrykt anførerbindet hos AGF – en smuk gestus til dem, der lever med demens og pårørende. Ønsket med samarbejdet var at styrke folkeoplysningen om demens og samtidig sætte et nyt ansigt på demens. Bl.a. ville vi gerne understrege at mennesker med demens sagtens kan være aktive fodboldspillere med en aktiv hverdag og interesser, som alle kan spejle sig i. Derudover blev der sat fokus på vigtigheden af at bevæge sig, også når man lever med demens. Samarbejdet er et eksempel på, hvordan vi som kommune kan lægge os i slipstrømmen hos nogle af de større aktører i kommunerne rundt omkring. Mange af disse aktører har via deres CSR-strategier, visioner og dagsordener et stort incitament til at involvere sig i sådanne samarbejde med fokus på sundhedsdagsordener som f.eks. demens. Vi kommer længst med demensvenlighed, hvis vi løfter i flok og kigger bredt på, hvilke samarbejder, vi kan indgå, hvad end det er sportsklubber, kulturaktører eller erhvervslivet, som er med til at sætte spor i byer og kommuner rundt omkring. Det handler om at få øje på de forskellige indsatser, hvor et samarbejde kan være en win-win situation og hvor værdien i sidste ende kommer mennesker med demens og pårørende til gode.
AKTION – HVORDAN:
Mange aarhusianere har fulgt byens hold, AGF, i tykt og tyndt, men en demenssygdom kan være med til at afholde disse fans i at komme på stadion. Dette ville vi i samarbejdet gerne undgå og dermed fastholde at alle, der gerne vil på stadion, kan komme på stadion og dermed bevare en aktiv og meningsfuld hverdag. For at dette kan lade sig gøre, havde AGF lagt stort fokus på at skabe en tryg, festlig og nærværende oplevelse. Bl.a. blev gruppen modtaget i samlet flok af en AGF-medarbejder, hvor der kom styr på armbånd, der var reserveret pladser, så gruppen kunne sidde sammen og der var AGF-medhjælpere tæt på, der kunne hjælpe ved spørgsmål. I anledningen af samarbejdet havde AGF inviteret målgruppen gratis på stadion. Pårørende var også inviteret med. Både ægtefæller, børn og børnebørn deltog og fik skabt fælles minder. Det at skabe rum for at fælles minder kan opstå samt gamle minder kan genfortælles, er en vigtig komponent i en god oplevelse for målgruppen. Mange har gode minder fra fodboldbegivenheder, som også blev vakt til live på dagen – behøver vi nævne at historier om EM´92 især var i høj kurs den dag? I fanzonen forud for kampen, var der opsat stand med fokus på folkeoplysning om demens. Her kunne fans både deltage i en quiz om demens og fodbold, se og høre om demenssymbolet samt have en dialog om demens med demensfagligt personale. Ved fanzonen var der stor nysgerrighed om emnet og der var en livlig snak. Bl.a. fik flere børn og forældre mulighed for at åbne for en snak om demens. Når vi skaber rum for at familier kan begynde at snakke om demens, kan der skabes ringe i vandet, hvor demens bliver til noget, vi taler om og hvor stigmatiseringen mindskes, da der skabes et sprog om det, der kan være svært i familier når demensen flytter ind. Arrangementet formåede at tiltrække en helt ny målgruppe, som normalvis ikke interesserer sig for demens. Men det blev tydeligt at emnet også her var aktuelt for deltagerne.
Mange aarhusianere har fulgt byens hold, AGF, i tykt og tyndt, men en demenssygdom kan være med til at afholde disse fans i at komme på stadion. Dette ville vi i samarbejdet gerne undgå og dermed fastholde at alle, der gerne vil på stadion, kan komme på stadion og dermed bevare en aktiv og meningsfuld hverdag. For at dette kan lade sig gøre, havde AGF lagt stort fokus på at skabe en tryg, festlig og nærværende oplevelse. Bl.a. blev gruppen modtaget i samlet flok af en AGF-medarbejder, hvor der kom styr på armbånd, der var reserveret pladser, så gruppen kunne sidde sammen og der var AGF-medhjælpere tæt på, der kunne hjælpe ved spørgsmål. I anledningen af samarbejdet havde AGF inviteret målgruppen gratis på stadion. Pårørende var også inviteret med. Både ægtefæller, børn og børnebørn deltog og fik skabt fælles minder. Det at skabe rum for at fælles minder kan opstå samt gamle minder kan genfortælles, er en vigtig komponent i en god oplevelse for målgruppen. Mange har gode minder fra fodboldbegivenheder, som også blev vakt til live på dagen – behøver vi nævne at historier om EM´92 især var i høj kurs den dag? I fanzonen forud for kampen, var der opsat stand med fokus på folkeoplysning om demens. Her kunne fans både deltage i en quiz om demens og fodbold, se og høre om demenssymbolet samt have en dialog om demens med demensfagligt personale. Ved fanzonen var der stor nysgerrighed om emnet og der var en livlig snak. Bl.a. fik flere børn og forældre mulighed for at åbne for en snak om demens. Når vi skaber rum for at familier kan begynde at snakke om demens, kan der skabes ringe i vandet, hvor demens bliver til noget, vi taler om og hvor stigmatiseringen mindskes, da der skabes et sprog om det, der kan være svært i familier når demensen flytter ind. Arrangementet formåede at tiltrække en helt ny målgruppe, som normalvis ikke interesserer sig for demens. Men det blev tydeligt at emnet også her var aktuelt for deltagerne.
KOMMUNIKATION – HVAD FORTÆLLER VI HVOR:
Der blev sat fokus på demens især på dagen, men der var ligeledes stor interesse for samarbejdet og arrangementet før og efter ved diverse medier. Derfor nåede budskabet om demens langt ud over kampen. F.eks. sendte TV2Østjylland live fra kampen, flere lokale medier bragte i dagene op til og efter artikler om arrangementet, AGF lavede en video om fodboldholdet Brug Bolden (AGF Ansvar I Besøg hos FC Demens – YouTube) samt interview om samarbejdet med rådmand Christian Budde (AGF Ansvar | Fokus på demens til storkamp – YouTube). Derudover fik direktør for AGF Jacob Nielsen også mulighed for at uddybe demenssamarbejdet på landsdækkende TV i Onside forud for kampen, hvor han blev interviewet om, hvorfor AGF ser sig som en vigtig medspiller i et demensvenligt samfund.
Der blev sat fokus på demens især på dagen, men der var ligeledes stor interesse for samarbejdet og arrangementet før og efter ved diverse medier. Derfor nåede budskabet om demens langt ud over kampen. F.eks. sendte TV2Østjylland live fra kampen, flere lokale medier bragte i dagene op til og efter artikler om arrangementet, AGF lavede en video om fodboldholdet Brug Bolden (AGF Ansvar I Besøg hos FC Demens – YouTube) samt interview om samarbejdet med rådmand Christian Budde (AGF Ansvar | Fokus på demens til storkamp – YouTube). Derudover fik direktør for AGF Jacob Nielsen også mulighed for at uddybe demenssamarbejdet på landsdækkende TV i Onside forud for kampen, hvor han blev interviewet om, hvorfor AGF ser sig som en vigtig medspiller i et demensvenligt samfund.
ORGANISATION – HVEM GØR HVAD:
Samarbejdet mundede ud i et særligt fokus på demens, der fandt sted både før, under og efter kampen. Demensvenlig By konsulent samt Bæredygtighedsansvarlig ved AGF var de primære ejere på samarbejdet. Bæredygtighedsansvarlig ved AGF: – Samarbejde og kvalificering af indsats med fagligt perspektiv – Koordinere indsatsen med klubben – Kommunikation eksternt og internt – Praktik på dagen, tage imod deltagerne osv. Demensvenlig By konsulent: – Samarbejde og kvalificering af indsats med demensfagligt perspektiv – Ansvarlig for at inddrage diverse samarbejdspartnere o Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark o DBU Jylland o Demensfællesskabet Østjylland – Koordinering af indsatsen med involverede parter – Kommunikation eksternt og internt.
Samarbejdet mundede ud i et særligt fokus på demens, der fandt sted både før, under og efter kampen. Demensvenlig By konsulent samt Bæredygtighedsansvarlig ved AGF var de primære ejere på samarbejdet. Bæredygtighedsansvarlig ved AGF: – Samarbejde og kvalificering af indsats med fagligt perspektiv – Koordinere indsatsen med klubben – Kommunikation eksternt og internt – Praktik på dagen, tage imod deltagerne osv. Demensvenlig By konsulent: – Samarbejde og kvalificering af indsats med demensfagligt perspektiv – Ansvarlig for at inddrage diverse samarbejdspartnere o Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark o DBU Jylland o Demensfællesskabet Østjylland – Koordinering af indsatsen med involverede parter – Kommunikation eksternt og internt.
3 GODE RÅD:
1. Vær nysgerrig på atypiske samarbejdspartnere og led efter win-win situationer, f.eks. med fokus på CSR-strategier hos mulige samarbejdspartnere.
2. Tænk altid i oplevelser og værdi for mennesker, der lever med demens.
3. Involvér flere samarbejdspartnere, så alle kan gøre det, de er bedst til.
KONTAKTPERSON:
Navn: Anders Kristian Krogager Andersen
Titel: Specialkonsulent
E-mail: andager@aarhus.dk