Herning Kommune oplevede at en del pårørende har svært ved at føle sig hjemme på plejecentret, og at de generelt føler sig som gæster, når de besøger beboerne. De kan være i tvivl om de fx må lave en kop kaffe eller flytte rundt på tingene. Pårørende kan være bange for at spørge eller kommentere plejecentrets vaner og rutiner af frygt for, at det opfattes som kritik af plejecentret. Derfor kigger hvert plejecentre nu kritisk på at tilbyde indflytningssamtaler for pårørende. Der skal sættes fokus på hvordan pårørende indtager plejecentret ved indflytningssamtalen og hvordan, de kan føle sig tilpas. Ved opfølgningssamtalen sættes nu også særlig fokus på hvordan pårørende trives ved at komme på plejecentret.
3 GODE RÅD
- Ledere skal finde det relevant, at holde særlig fokus på pårørendes situation og ikke mindst fastholde det.
- Pårørende har meget forskellige ønsker og roller ift. deres nærtstående på plejecentret, hvilket medarbejdere og ledere skal have øje for.
- Der skal på personalemøder og gruppemøder være opfølgning på hvordan, pårørende har det, så medarbejdere ser nuanceret på pårørendes ønsker, behov og fremtoninger.
Kontaktperson
Gitte Rasmussen
E-mail: plcgr@herning.dk
Tlf.:+45 96 28 57 10