Demensambassadører
Undgå videnstab hos personalet.
Personalet
Ingredienser
Engagerede medarbejdere som ønsker at dele viden med kollegaer
Forståelse for forskellige vidensniveauer i kommunens demensmedarbejdere
Ledelsesopbakning til at skabe fælles referenceramme
Hvorfor er det vigtigt?
Erfaring viste at meget viden fra diverse kurser forsvandt eller aldrig reelt blev omsat til praksis. Ved at skabe en proces med læring om basisviden indenfor plejen af borgere som lever med demens, kan man sikre at denne viden forankres i organisationen.
Hvordan gør vi?
Demensambassadører er udvalgte medarbejdere, som arbejder tværfagligt på baggrund af deres forskellige fagligheder. Disse demensambassadører er ansat i plejegrupperne og har et tæt samarbejde med demenskoordinatorerne. Her skal de sikre at der er et højt fagligt niveau på demensområdet. Som demensambassadør opnås løbende faglige kompetencer indenfor demensområdet bl.a. via udvikling, videndelig i netværk, uddannelse mm.
Demensambassadørens opgave er at løfte de mange forskelligeartede udfordringer på demensområdet imens de erfaringsudveksler og videndeler på tværs af organisationen. Dette skaber en fælles referenceramme og et fælles sprog, som bliver til virkelighed gennem demensambassadørerne.
3 gode råd
Spred viden men også ansvar.
Anerkend behovet og medarbejdernes indsats.
Skab et rum til refleksion og hold fokus på nye muligheder.